Saturday, February 27, 2010

7 Langkah Motivasi

1. Tetapkan target, capai target berlandaskan jalan yang betul. Bila seseorang bermotivasi dalam mencapai mini target, seseorang akan bermotivasi dalam capai grand target.

2. Selesaikan apa yang telah KAU mulakan. Kerja separuh jalan tidak mendatangkan manfaat pada semua. Berhenti separuh jalan adalah habit. Jadikan sikap menyelesaikan masalah sebagai habit yang baru dalam proses mengubah cara hidup.

3. Bergaul dengan golongan yang mempunyai minat yang sama. Sokongan adalah motivasi. Kita dapat ubah sikap menjadi 'winner' jika sahabat adalah 'winner'. Begitu juga sebaliknya.

4. Belajar bagaimana cara untuk belajar. Bergantung kepada keupayaan manusia dalam memahami cara hidup. Manusia mempunyai keupayaan belajar tanpa disuruh. Semakin mendalam ilmu, semakin tinggi peluang kejayaan dalam hidup.

5. Selarikan bakat semulajadi dengan minat yang bermotivasi. Bakat semulajadi mewujudkan motivasi, motivasi mewujudkan kegigihan, kegigihan menjadikan semua tugas dan masalah dapat diselesaikan.

6. Tambahkan ilmu pengetahuan. Semakin banyak yang kita belajar, semakin kita sedar akan kebodohan diri, semakin minat untuk kita memperbaiki diri dalam menaik taraf diri dalam penguasaan ilmu.

7. Ambil risiko. Kegagalan adalah salah satu elemen dalam motivasi. Kegagalan yang lepas jadikan sebagai pengajaran dan motivasi untuk terus usaha dalam mencapai kejayaan pada masa hadapan.

0 comments:

Post a Comment

Be my Guest

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails